Ibland är ingenting koolt alls

Just precis nu, ikväll, för att vara exakt.

Jag vill förtydliga: det finns en hel del nöjen - oftast i form av olika medier - man tar till sig som känns så där skönt koola (det är min stavning, jag vet att det inte "är rätt") och liksom snygga. De fungerar oftast i syfte, för mig i alla fall, att få mig att känna mig kool eller snygg. Dansgruppen Justice är ett bra exempel, ett tv-spel som God of War ett annat, filmen Reservoir Dogs är ett tredje.
Man fylls med ett rus, en känsla av rytm och adrenalin i kroppen. Det kittlar lite skönt i hårbotten av känslan som flyger genom kroppen när man tar till sig det häftiga.

Det är en otroligt skön och bra känsla, en känsla jag vill uppleva ofta. Det är däremot inte den bästa känslan.

Det bästa är istället en total avsaknad av koolt. När det inte någonstans i min kropp känns häftigt eller snyggt. När jag istället fylls av något annat, något större och viktigare.

Jag såg nyss filmen Up In The Air. En film man "borde" tycka om, hade det sagts mig.
Och vet ni.
Man hade rätt.

Den är inte bra för att den är snygg eller kool. Den är visserligen snygg, när jag såhär i efterhand tänker på den. Men den är något annat också. Den är vacker, tung och otroligt...mänsklig, vill jag nog säga. Det är något med historien, temat och människorna i filmen som bara griper mig om hjärtat och skriker åt mig. Skriker åt mig att vakna. Filmen försöker få mig att se något mer än vad jag ser på skärmen.

Det är något väldigt inte-koolt med budskap i film numer. Man ska inte påtvingas åsikter och tankar, utan få stå på egna ben och veta bäst själv. Saken är att jag inte alltid vet bäst själv. Jag kanske tror att jag gör det, men det är nästan aldrig sant. Då är det underbart när någon skapar en sådan här historia, lyckas få det till en film, när någon annan indirekt tipsar mig om den och när jag hamnar i ensamhet och behöver en vad jag tror "lättsam film" att ta död på söndagskvällen med. Då är det underbart att inse att det finns ett budskap i filmen, och att budskapet är något så enkelt och vackert.

Att vi alla borde vara närmare varandra.
Det blir inte mindre koolt än så.
Det blir heller inte mindre viktigt än så.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0